Sociální sítě

Sociální sítě, jako jeden z největších fenoménů dneška, nesmí být opomenuty v žádné kvalitní digitální strategii. Sociální sítě mají jednu značnou nevýhodu a tou je neuvěřitelně rychlý vývoj. Facebook před několika lety byl dosti odlišný oproti Facebooku, který známe dnes (např. obsah firemních FB stránek se už prakticky nešíří organicky díky zásadním změnám algoritmů). Ještě relativně nedávno sociální sítě neexistovaly na mobilních telefonech, zato dnes jsou sociální sítě především na nich. Smazává se rozdíl mezi sociálními sítěmi a komunikačními platformami (IM – instant messaging). Zároveň vzniká obrovská spousta nových sociálních/komunikačních sítí, které velmi rychle ubírají uživatele těm současným.

Při exportu je na úvod nutné vědět, které sociální sítě jsou v konkrétních zemích populární a na kterých sociálních sítích se pohybuje vaše cílová skupina. Do jisté míry vám v tom mohou pomoci některé veřejné reporty po zemích (např. od SocialBakers, který však někdy nezohledňuje lokální sociální sítě). Někdy mohou být užitečné i systémy placené reklamy (např. Facebooku, Twitteru), které vám po zadání parametrů cílové skupiny odhadnou zásah v dané zemi.

Největší sociální sítí světa je Facebook, ale v některých zemích drží vedoucí postavení některý z lokálních či regionálních hráčů. Například v Rusku a rusky mluvícím světě je nejpopulárnější sociální sítí VKontakte. V Číně má pro změnu téměř miliardu uživatelů (instant messaging) síť QQ.com

Pokud tedy chceme při vstupu na nový trh využít potenciálu sociálních sítí, je nutná kvalitní analýza toho, na které a jak se zaměřit. Následně musíme vědět, jak se na sociálních sítích v dané zemi a s konkrétní cílovou skupinou standardně komunikuje. Způsob komunikace, který funguje v Evropě, nemusí být vůbec efektivní v Asii či Americe, nehledě na řadu dalších specifik.

Největší sociální sítě světa:

  • Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • LinkedIn
  • Pinterest

Největší komunikační sítě (instant messaging):

  • Facebook Messenger
  • WhatsApp
  • SnapChat
  • Viber

Pomoc od agentur

Vzhledem k tomu, že podstatou sociálních sítí je komunikace (a to obousměrná), je nutné, aby v lokálním jazyce (a v tom správném jazyce – myšleno formou/stylem/slangem) někdo za společnost aktivně komunikoval. Komunikací může být odpovídání na běžné komentáře či dotazy, ale často se může jednat i o krizovou komunikaci, kdy je (na sociálních sítích zvlášť) nutné jednat rychle, zkušeně a se vší citlivostí. Představa, že exportující firma bude mít v každé zemi skvělého social-media-manažera, který zvládá perfektně všechny potřebné úkoly, je bláhová, takže je užitečné obrátit se v tomto ohledu na lokální či regionální social-media agentury, které zaručí určitý standard a mají dostatečné zkušenosti.

Autor textu
Jan Poštulka

Export Manager Googlu pro Českou republiku a Slovensko. Vystudoval Filozofickou fakultu Univerzity Karlovy, kde se zabýval sociálními důsledky informačních technologií. V digitálním marketingu se pohybuje 15 let. Působil jako Head Digital Strategist skupiny Omnicom Media Group, kde zároveň po 10 let vedl oddělení výkonnostního marketingu. Jeho posláním v Googlu je šířit osvětu o digitálním marketingu mezi exportéry a strategicky je v této oblasti vést při jejich expanzi do světa. 

Copyright © 2016 by Export Guru. All rights reserved. Created by noBrother.