Reklamní systémy

Reklamní systémy je obecné pojmenování pro všechny online marketingové systémy (PPC, RTB…), které umožňují nakupovat reklamu na základě aukce probíhající v reálném čase (tzv. RTB – Real Time Bidding). Až sekundárně lze za specifikum reklamních systémů označit možnost nákupu reklamního prostoru skrze tisíce a tisíce rozličných webů, možnosti velmi kvalitního cílení a možnosti inteligentních samooptimalizačních algoritmů, zvyšující efektivitu kampaní.

Mezi nejstarší a nejvýznamnější reklamní systémy na světě patří Google AdWords. Tento systém vznikl u reklamy ve vyhledávání, kde jako jeden z prvních aplikoval model real-time aukce (inzerenti spolu nastavením kampaní soupeří o jednotlivé zobrazení reklamy) a placení za proklik (oproti do té doby nejčastějšímu placení za tisíc zobrazení – CPT). Z vyhledávání se tento typ reklamy rychle rozšířil do tzv. obsahových (někdy též reklamních) sítí, do kterých se mohl zapojit prakticky kdokoliv, kdo provozoval nějaký web (od amatérských stránek až po New York Times).

Model nákupu ceny za proklik a real-time aukce se tak postupně rozrůstal po celém internetu a dnes se už jedná o model nejčastější. Na principu real-time aukce funguje i většina reklam na YouTube, Facebooku, Twitteru, Instagramu, Bingu a mnoha dalších sítích (čistě pro ČŘ např. Sklik).

Aktuálním trendem v reklamních sítích jsou „agregovací“ platformy – nazývané DSP (Demand Side Platforms) –, které dokážou nakupovat z několika reklamních sítí/kanálů najednou. Jde například o systém Doubleclick Bid Manager. Výhodou těchto systémů jsou krom širokého a multikanálového zásahu i jednotné statistiky, vyhodnocování, optimalizace (frekvence skrze více kanálů) atp.. Správa DSP bývá však velice náročná a obvykle se vyplatí jen těm největším inzerentům, kteří disponují kvalitním týmem digitálních specialistů.

 

 

Autor textu
Jan Poštulka

Export Manager Googlu pro Českou republiku a Slovensko. Vystudoval Filozofickou fakultu Univerzity Karlovy, kde se zabýval sociálními důsledky informačních technologií. V digitálním marketingu se pohybuje 15 let. Působil jako Head Digital Strategist skupiny Omnicom Media Group, kde zároveň po 10 let vedl oddělení výkonnostního marketingu. Jeho posláním v Googlu je šířit osvětu o digitálním marketingu mezi exportéry a strategicky je v této oblasti vést při jejich expanzi do světa. 

Copyright © 2016 by Export Guru. All rights reserved. Created by noBrother.