Digitální PR

Digitální Public Relations není příliš rozšířený pojem, protože oblast Public Relations (oproti tradičnímu PR) na internetu často řeší jiné agentury než ty klasické (PR agentury). Příčinou je to, že velká část Public Relations na internetu již probíhá na sociálních sítích a těm se primárně věnují specializované social-marketing agentury.

Co si lze pod digitálním PR představit? 

V podstatě byla většina věcí zmíněna v různých částech předcházejících sekcí, ač nebyly pojmenovány jako PR. Jedná se o marketing na sociálních médiích, o inbound marketing, ale mohou do něj spadat i další specifika.

  • social media marketing
  • obsahový (content) marketing 
    • Video instruktáže (příklad: Jak vyměnit duši u kola)
    • Video recenze (příklad: Zkouška kola Giant)
    • Rozhovory s celebritami nebo odborníky na blogu
    • Seznamy NEJ – velmi populární způsob zviditelnění je sestavení různých žebříčků
    • Fotografie – uveřejňování pěkných fotografií relevantních k vašemu produktu/oboru
    • Reportáže z různých akcí (veletrhů, konferencí atp.)
    • Zajímavosti z oboru (podobné jako „seznamy NEJ“ výše)
    • Virální videa
    • Spolupráce s populárními osobnostmi (např. tzv. YouTuberami)
  • PR zprávy a obecná komunikace s tiskem
    • média např. velice ráda publikují různé odborné studie nebo žebříčky a statistiky
  • Costumer care – péče o zákazníky, která se může projevovat hodnocením na různých hodnoticích serverech (Booking.com, Heureka.cz)
  • REKLAMA (PR typu)

Protože byla většina ostatních bodů vysvětlena v jiných sekcích, dovolím si zde soustředit větší pozornost na oblast PR REKLAMY. Pod PR reklamou si osobně představuji kampaně, které mají za cíl chytrým způsobem zvednout PR image firmy a využít při tom placených i neplacených způsobů propagace.

Z nejúspěšnějších kampaní tohoto typu v posledních desetiletích si dovolím uvést tyto příklady:

Kampaň Red Bull Stratos

Jednalo se o kampaň Red Bullu (ve spolupráci s GoPro), který zafinancoval vystoupání člověka do rekordní výšky héliovým balónem s následným seskokem, při němž účastník překonal rychlost zvuku. Samotná kampaň neměla mediální náklady, a přitom získala neuvěřitelný globální reach/zásah a skvěle přispěla k pozicionování značky RedBull.

Kampaň Best Job in the World

Další legendární kampaň je z dílny Queenslandské turistické agentury. Spočívala v tom, že se na většině neznámějších serverů s pracovními nabídkami začaly objevovat inzeráty nabízející „nejlepší práci na světě“. Ta spočívala v pobírání 100.000 australských dolarů měsíčně za „poflakování se“ na nádherných australských plážích a ostrovech, fotografování atp. O práci požádalo 330.000 lidí ze 196 zemí světa a kampaně si samozřejmě velmi rychle všimla všechna hlavní světová média. Kampaň tak dosáhla celosvětového zásahu s minimem nákladů.

Kampaň Dove Real Beauty

Další kampaň, která byla dlouhou dobu populární na spoustě konferencí, je kampaň Unileveru pro značku Dove (Real Beauty). Cílem bylo upozornit na relativitu ideálu krásy a tak vyvolat celospolečenskou diskuzi (což se kampani podařilo). 

Je třeba brát v úvahu to, že 99 % podobných konceptů neuspěje. Je nutná dobrá znalost internetového prostředí i jeho nálad, kvalitní zpracování a samozřejmě nutná dávka štěstí. 

Autor textu
Jan Poštulka

Export Manager Googlu pro Českou republiku a Slovensko. Vystudoval Filozofickou fakultu Univerzity Karlovy, kde se zabýval sociálními důsledky informačních technologií. V digitálním marketingu se pohybuje 15 let. Působil jako Head Digital Strategist skupiny Omnicom Media Group, kde zároveň po 10 let vedl oddělení výkonnostního marketingu. Jeho posláním v Googlu je šířit osvětu o digitálním marketingu mezi exportéry a strategicky je v této oblasti vést při jejich expanzi do světa. 

Copyright © 2016 by Export Guru. All rights reserved. Created by noBrother.