Průzkum a výběr zahraničních trhů

Průzkum trhů nebyl nikdy jednodušší než dnes. Díky internetu existuje bezpočet zdrojů informací o zemích, trzích i oborech – stačí jen vědět, kde je najít, jak je vyhodnocovat a jak postupovat. Krom zdrojů klasických (makroekonomických, politických a bezpečnostních), kterým se věnujeme v sekci Průzkum a volba exportní země v sekci obecné Strategie, existuje i celá řada zdrojů, které vzešly z digitálního marketingu a které dokážou často napovědět ve velmi konkrétních otázkách.

Krom otázek zmíněných v sekci Průzkum a volba exportní země je z hlediska digitálního marketingu důležité znát i otázky typu: preferované platební metody v dané zemí, časové pásmo (kvůli podpoře zákazníků), stabilita měnové politiky (při častých pohybech kurzu se může stát, že zisková online kampaň může být rychle nezisková),  i specifické "digitální zákony" (např. upozorňování uživatelů na sběr cookies). K tomu může napomoci i sekce Specifika zemí.

Ideální postup

Většina začínajících exportérů již má obvykle vytipované jeden dva trhy, kam by z racionálních či iracionálních důvodů rádi exportovali. Intuice někdy může být správná, ale doporučujeme si svou intuici ještě pro jistotu prověřit online daty. Existuje nespočet zdrojů, které mohou odhalit skutečný potenciál daného trhu i jeho úskalí (což jiné zdroje – např. ty makroekonomické – odhalit nedokážou). 

Doporučujeme proto zamyslet se nad svým produktem (tím hlavním, který chceme na zahraničním trhu prodávat) a vytipovat jedno až dvě klíčová slova, která jej nejlépe vystihují (která uživatelé obvykle hledají, když o tento produkt mají zájem). Pak tato slova vložte do nástrojů jako Global Market Finder (níže) či Google Trends. Po prověření získaných informací a vytipování konkrétních zemí, kde by o daný produkt měl být nejvyšší zájem nebo kde je nízká konkurence, pak doporučujeme u vybraných zemí prověřit i informace makroekonomické a zdroje o chování uživatelů na internetu v daném regionu (jako Google Consumer Barometr nebo Data Gallery – viz níže).

 

Google Global Market Finder

Vyhledávání uživatelů ve vyhledávačích (jako Google) je úžasným zdrojem informací o potenciálu trhu. Pomocí nástroje Google Global Market Finder nejen zjistíte, jak je klíčové slovo (spojené s vaším konkrétním produktem) v dané zemi hledané, ale zároveň i budete vědět, kolik inzerentů o něj v aukci bojuje, což vám skvěle napoví, o jak konkurenční prostředí se jedná.

global market finder

Nástroj Global Market Finder je volně dostupný. Na úvod zadejte zemi, ze které pocházíte (Czech Rep.), a jazyk (Czech). Následně do políčka Keyword(s) zadejte jedno nebo více slov, které nejvíce souvisí s vaším produktem. Nástroj automaticky slova přeloží a zobrazí vám jejich hledanost v různých zemích světa v kombinaci s konkurenčností prostředí. Výsledky jsou seřazeny dle PŘÍLEŽITOSTI, kterou tento nástroj algoritmicky posuzuje. 

Google Consumer Barometer

Dalším zajímavým nástrojem je Google Consumer Barometer. Nástroj, který vám odhalí, jak lidé v různých koutech světa používají internet a internetové technologie, jak se na internetu chovají a mnohem více. 

Google Trends

Nástroj, který vám napoví, jak se vyvíjí hledanost zadaných slov v průběhu času (trendy) v jednotlivých zemích. To jsou Google Trends.

google trends

Google Data Gallery

Další z užitečných zdrojů pracující s obecnými trendy z různých oborů, regionů a technologií je Data Gallery.

 

Pokračovat na Lokalizace

Autor textu
Jan Poštulka

Export Manager Googlu pro Českou republiku a Slovensko. Vystudoval Filozofickou fakultu Univerzity Karlovy, kde se zabýval sociálními důsledky informačních technologií. V digitálním marketingu se pohybuje 15 let. Působil jako Head Digital Strategist skupiny Omnicom Media Group, kde zároveň po 10 let vedl oddělení výkonnostního marketingu. Jeho posláním v Googlu je šířit osvětu o digitálním marketingu mezi exportéry a strategicky je v této oblasti vést při jejich expanzi do světa. 

Copyright © 2016 by Export Guru. All rights reserved. Created by noBrother.