Mobilní marketing

Mobil se pomalu, ale jistě stává nejdůležitějším zařízením z hlediska přístupů na internet. Své „mikropočítače“ nosí již většina populace vyspělého světa všude s sebou a díky 3G a 4G sítím začíná být prakticky nonstop připojená k internetu.

Přístupy z mobilních telefonů už dominují i sociálním sítím a lidé si zvykají sledovat na mobilních telefonech videa, hudbu a další kanály. I z toho důvodu je v dnešní době čím dál nutnější mít kvalitní strategii pro toto specifické zařízení. Tu lze rozdělit na tři hlavní oblasti – mobilní web, mobilní aplikace a mobilní reklama. 

Mobilní web – mít mobilní verzi webových stránek se stává alfou a omegou digitálního marketingu. Obecně se doporučuje používat responzivní design (tj. design, který se přizpůsobí různým zařízením bez ohledu na velikost displeje). Je také důležité si uvědomit, KDY uživatelé mobilní web používají (viz sekce Digitální strategické přístupy – Micromoments). Používají jej totiž na svém chytrém telefonu a tomu odpovídají i situace, při kterých se mobilní weby používají. Je tedy nutné se zamyslet, jaký obsah by měl mobilní web mít na rozdíl od webu klasického, kde uživatelé přistupují z jiného zařízení, jinde (obvykle doma či v práci) a mají obvykle více času. 

Hledání z mobilních telefonů celosvětově předčilo počty hledání z klasických počítačů/laptopů.

 

 

Příklad: Restaurace by měla mít na svém mobilním webu primárně kategorie: 

  • kde nás najdete (mapa)
  • kontakt/rezervace
  • denní menu

Informace o historii restaurace či videorecepty pana šéfkuchaře budou zajímat jen naprostý zlomek uživatelů mobilu a spíše web (na malém displeji) znepřehlední.

Mobilní aplikace – marketéři si často kladou otázku, zda udělat mobilní web či aplikaci. Otázka není úplně správná, protože mobilní web je dnes naprostá nutnost a mobilní aplikace má také smysl, jen musí uživateli nabídnout trochu „vyšší“ zkušenost. Mobilní aplikace mohou fungovat jako skvělý retenční prostředek a zvedat tak CLV klienta, ale je třeba při jejich vytváření přemýšlet pohledem „výhodnosti pro uživatele“.

Mobilní reklama – mobilní reklama je široký pojem, který zahrnuje jak mobilní formáty „klasických“ reklam, tak dnes již mírně ustupující reklamní SMS a MMS a podobné produkty operátorů. Mezi hlavní oblasti mobilních reklam patří:

  • mobilní reklama ve vyhledávání
  • mobilní reklama na sociálních sítích
  • mobilní reklama na videoserverech
  • mobilní reklama v aplikacích
  • mobilní bannery obecně
  • mobilní reklamy pro volání

Tomáš Braverman (Heureka) "rozvoj m-commerce, tedy nákupu z mobilních zařízení, je jednoznačně největším trendem v oblasti e-shopů. Na Heureku dnes přichází z mobilních zařízení asi 33 procent uživatelů." Zdroj

M-commerce - jedná se o nový (málo používaný) pojem odvoděný od E-commerce. Obecně zahrnuje oblast e-shopů na mobilních zařízeních.  Nejčastějšími věcmi, které se v m-commerce řeší je UX (uživatelská zkušenost). Mobily mají menší display a obecně místa na informace, stejně tak není na mobilech nejpohodlnější psaní, tedy jakékoliv usnadnění psaní/vyplňování uživatelům, rychlé platící metody, umožnění volání, atp. začínají hrát čím dál větší roli. 

Autor textu
Jan Poštulka

Export Manager Googlu pro Českou republiku a Slovensko. Vystudoval Filozofickou fakultu Univerzity Karlovy, kde se zabýval sociálními důsledky informačních technologií. V digitálním marketingu se pohybuje 15 let. Působil jako Head Digital Strategist skupiny Omnicom Media Group, kde zároveň po 10 let vedl oddělení výkonnostního marketingu. Jeho posláním v Googlu je šířit osvětu o digitálním marketingu mezi exportéry a strategicky je v této oblasti vést při jejich expanzi do světa. 

Copyright © 2016 by Export Guru. All rights reserved. Created by noBrother.