Analýza konkurence

Každý správný marketér by měl jedním okem sledovat svou největší konkurenci. Odborně se to nazývá Competitive Intelligence (jakkoliv tento pojem nikdy nedosáhl většího rozšíření). V digitálním marketingu tomu není jinak a je jistým paradoxem, že při expanzi do zahraničí vám může vaše zahraniční konkurence pomoci více, než byste očekávali.

Základem při vstupu na vybraný nový trh je najít tam dva až tři nejlepší konkurenty. Aby se jednalo o ty nejlepší/největší hráče, je dosti zásadní, protože je lepší se něco přiučit od nejlepších než se vyvyšovat nad průměrné. 

Jak najít největší konkurenty?

Existuje několik základních nástrojů na to, jak rychle a spolehlivě najít tu největší/nejlepší konkurenci. 

  • Vyhledávače – zadání (přeložených/lokalizovaných) klíčových slov (týkajících se vašeho produktu) do lokálně významných vyhledávačů (lokální verze Googlu, Yandexu v Rusku, Baidu v Číně) vám ukáže reklamy a přirozené výsledky spousty konkurentů. Je velice pravděpodobné, že ti největší a nejlepší budou na tato slova na předních pozicích. 
  • Srovnávače – podobným způsobem lze najít i srovnávače zboží (jako jsou v ČR Heuréka či Zboží). Až je najdete, bude relativně snadné zadat opět lokalizovaná klíčová slova a vytipovat nejvážnější konkurenty.
  • Weby různých oborových soutěží (asociací, sdružení atp.), které vyhlašují největší a nejlepší firmy v daném oboru.
  • Není ani vzácné kontaktovat uživatele internetu z konkrétní země. Může se jednat jak o placené konzultování, tak o jednoduchý mikroprůzkum přes různé sociální sítě, kdy se vybraných (normálních) lidí ptáte na jejich preference.
  • TIP! Brání vám při výše zmíněném jazyková bariéra? Využívejte standardní funkce prohlížeče Google Chrome, kdy se při kliknutí pravým tlačítkem myši do části webu zobrazí možnost přeložit ho do vašeho rodného jazyka. Stejně tak lze využít přímo Google překladač.

 

Jak analyzovat největší konkurenty a co vše si od nich vzít

Jakmile zjistíme, kteří konkurenti na daném trhu jsou nejlepší, je spousta informací, které pro vás mohou mít při vstupu na nový trh cenu zlata!

Překlady 

Ano, váš konkurent nejspíš bude prodávat stejné/podobné zboží, a je tedy pravděpodobné, že názvy těchto produktů i jejich popisky jsou ve správném jazykovém tvaru (které do velké míry můžete využít). Správný překlad je totiž jednou z nejdůležitějších věcí pro úspěch na novém trhu a je to zároveň jedna z největších bariér pro většinu exportérů.

PLATEBNÍ způsobY

Při vstupu na nový trh (v případě např. e-shopu) je třeba nabídnout uživatelům správnou technologii pro placení (na kterou jsou v dané zemi zvyklí). Příklad: V Německu není nijak běžné platit platebními kartami a lidé zde upřednostňují platby na bankovní účet. V Česku tak populární platbu „dobírkou“ v zahraničí nikdo nepraktikuje atp. Pokud jste správně našli ty nejlepší konkurenty, pravděpodobně budou na svých stránkách uživatelům nabízet platební způsoby ideální pro danou zemi.

Způsoby doručení zboží / distribuce

Stejně tak jako u platebních způsobů je od nejlepších konkurentů možné „okoukat“ ideální způsob doručování zboží (nebo obecně distribuci), na kterou jsou zákazníci v dané zemi zvyklí. Spousta zákazníků může upřednostňovat výdejní místa (kvůli ceně), někteří si potrpí na maximální rychlost doručení a v některých je zvykem i otevřít a zkontrolovat zásilku (před pošťákem/kurýrem) před samotným převzetím.

Marketingová lákadla

Na základě různých nabídek/akcí vašeho konkurenta na konkrétním webu můžete zjistit, na co pravděpodobně uživatelé na daném trhu nejčastěji slyší a co funguje.

Image a komunikace

Podle kreativní stránky webu zjistíte, co pravděpodobně mají uživatelé v dané zemi rádi. Například v některých asijských zemích jsou populární velmi barevné, až „přeplácané“ weby, zatímco v konzervativnějších zemích si lidé potrpí na decentní barvy. Někde se těší oblibě fotky „lokálního obyvatelstva“ a někde jsou v kurzu globální celebrity.

NÁHLED DO ANALYTIKY KONKURENCE

Existují služby, které dokážou zprostředkovat částečný náhled webové analytiky jakéhokoliv dostatečně navštěvovaného webu. Jedná se například o systém SimilarWeb.com, který po zadání webu konkurenta ukáže, jakou má konkurent návštěvnost, jaké má zdroje návštěvnosti (velmi důležité z hlediska stanovování vašeho marketingového mixu), které stránky na daný web odkazují a kam daný web odkazuje (náhled do vztahů s partnery), to, zda na daný web směřují nějaké reklamy (z vyhledávačů, sociálních sítí atp.), a spoustu dalších užitečných informací. 

Stejně tak vám ukáže stránky s podobným obsahem, což je další způsob, jak zjistit konkurenty (a získat širší přehled o daném trhu). Vzhledem k metodologii je třeba brát data ze SimilarWeb lehce s nadhledem a spíše orientačně, ale i tak je to jeden z nejprospěšnějších nástrojů při vaší expanzi do zahraničí.

Na podobném principu funguje i SimilarTech.com, který ukazuje technická nastavení stránek (externí kódy, používané systémy atp.).

Autor textu
Jan Poštulka

Export Manager Googlu pro Českou republiku a Slovensko. Vystudoval Filozofickou fakultu Univerzity Karlovy, kde se zabýval sociálními důsledky informačních technologií. V digitálním marketingu se pohybuje 15 let. Působil jako Head Digital Strategist skupiny Omnicom Media Group, kde zároveň po 10 let vedl oddělení výkonnostního marketingu. Jeho posláním v Googlu je šířit osvětu o digitálním marketingu mezi exportéry a strategicky je v této oblasti vést při jejich expanzi do světa. 

Copyright © 2016 by Export Guru. All rights reserved. Created by noBrother.